elmenybeszamoloRégóta dédelgetett tervünk valósult meg május közepén egy Tisza-tavi hétvége során, ugyanis már hosszú ideje célpontjaink között szerepelt ez a különleges „folyó” tó. Évekkel ezelőtt már többször jártunk itt, sokszor átmentünk rajta, de egy jóféle biciklizős-csónakázós-eszegetős hétvége nagyon hiányzott már ezen a vidéken.

Pénteken munka után hamar útra is keltünk, így délután 6 körül már Sarud nyugalmát élveztük, miközben tűzet csiholtunk a Lugas Apartamanok egyik remek kis parasztházának kályhájában. Igen, május közepén… Ugyanis kicsit hideg volt, de örömmel láttam a tűzgyújtás műveletéhez, jó volt a ropogó fa hangját és illatát érezni. Miután a házat kicsit bemelegítettük, eljött a vacsora ideje is, melyre a Sarudtól autóval 15 percre fekvő Poroszlón kerítettünk sort. Választásunk a Kormorán Étteremre esett, a döntést segítette, hogy este 9 körül már nem is volt nagy választék a nyitva tartó éttermek között. Egyáltalán nem bántuk meg, ugyanis remek vacsorában volt részünk, a helyszínhez méltóan haltepertő és vegyes halas tál egyaránt került az asztalunkra. Az ételek minősége, mennyisége és a felszolgálás színvonala is teljesen korrekt volt, mely kedvező árakkal párosult.
Az igazán pihentető péntek éjszaka után örömmel láttunk neki a hozott alapanyagból készített reggelinek a vendégház barátságos, kemencével is ellátott lugasa alatt. Az előkészületeket a remekül felszerelt konyha, a szabadtéri reggelit pedig a szép idő, valamint a madárcsicsergés támogatta. A kényelmes reggelit követően 11 órakor pattantunk bicikli nyeregbe, hogy átérezzük a híres Tisza-tavi kerékpározás élményét. Mi saját kétkerekűt vittünk autóval, de a tó körül több helyen is biztosított a kölcsönzés lehetősége. A vendégháztól 7-8 perc alatt elértük a tó gátját, ahol Kiskörét vettük célba. Az időközben szemerkélő eső, és a gigantikus felhők gátat szabtak fő célunknak, így csak Dinnyéshátig jutottunk, mely egyébként strandjával, büféjével, kikötőjével remek megállópont a kerékpárosok számára. A Tisza-tó gátja nem mindennapi útvonalat biztosít a kerekezőknek, sík terep, nem kell nagy szintkülönbségekkel számolni, az útburkolat hibátlan, és 6-8 km-enként egy-egy strand, büfé várja a vándorokat. Autók csak elvétve bukkannak fel, így zavartalanul lehet suhanni a tó körül. Ha az időjárás kedvezőbb lesz, legközelebb biztosan hosszabb túrát teszünk, ugyanis minden méter nagy élményt jelent a tó partján. A tervezettnél korábbi visszatérésünket egy könnyed ebéd követte a sarudi kikötő Vasmacska nevű büféjében. A hamburger meglepően tartalmas húspogácsával volt felszerelve, nem a sztenderd előregyártott húspótlék került bele. Sörből viszont a csapolt helyett legközelebb valami mást választanánk, az ugyanis valami oknál fogva elég gyenge volt.
A szombat délután és estét kedvenc vendégházunkban töltöttük, köszönhetően a kitartó esőnek. A vendégház kialakítása, berendezése igazán autentikus, minden szükséges berendezési tárggyal felszerelt, így a kényszeredetten bent töltött órák nem okoztak problémát. A konyha nem csak a reggeli elkészítéséhez, hanem egy közepesen bonyolult vacsora megalkotásához is ideális, így bele is vágtunk a műveletbe. Ugyan csak ketten voltunk, de a ház és felszereltsége 5 fő számára is kényelmes tartózkodást biztosít két szobájával, nagy étkezőasztalával és kerti adottságaival.
Tisza-tavi kalandunk utolsó napján, kései reggelit követően célba vettük Tiszafüredet, ahol fő célunk volt, hogy tegyünk egy kis vízitúrát a környéken. Hamar megtaláltuk álmaink csónakját az Albatrosz Kikötőben, ahol igen jutányos áron béreltünk egy ladikot Yamaha motorral. A kikötős srácok nagyon jó fejek, percek múlva a csónakban találtuk magunkat és szeltük a habokat. A csónakok kölcsönzése pofon egyszerűen, gyorsan zajlik, nincs túlbonyolítva az adminisztráció. Nagy élmény bárkinek, főleg, ha nem mindennap van része hasonló utazásban. Természetesen bőven van választék kajak-kenu fronton is, ha több időnk van, bátran útra kelhetünk evezős „járművel” is. A hajókázást követően kellően megéheztünk, és mit ad Isten’. Ismét Poroszlón kötöttünk ki, ezúttal a pár évvel ezelőtt megnyílt Aranyosi Dombi Udvarházban enyhítettünk éhségünkön egy kiadós ebéddel. Hát…Merem állítani, hogy az utóbbi évek egyik legnagyobb gasztronómiai élményben volt részem! Hiánypótló vendéglő nyílt a Tisza-tónál, ami szerintem a Balaton-felvidéken is megállná a helyét, mindemellett nem dolgozik kimagasló árakkal. Került a tányérunkra malacpofa saját mártásában, gomolyatúrós sztrapacskával és házi sajttal töltött jércemell, húsos szalonnával szalagozva. Remek tálalás és ízek, ízléses, egyáltalán nem giccses berendezés, hibátlan mellékhelyiség és tisztaság jellemzi a helyet. A kínálat nagy része háztáji alapanyagokra épül, és számos halétel is helyet kapott az egyébként ideális hosszúságú étlapon. Érdemes megkóstolni a helyet!
Mindent egybevetve nyilvánvaló, hogy két nap kevés a Tisza-tóra, úgy érzem, egy hetet simán el lehet tölteni a tónál tartalmasan, egy kis pihenést is beiktatva. Számtalan dolog vár még ránk: vízisétány, tanösvények, evezés, jó időben fürdés a tóban, Ökocentrum, esetleg egy kis pecázás, netalán a környék fürdőinek felfedezése, hogy csak néhányat említsek. Egyértelmű tehát, hogy visszatérünk!