20180512 151156Régóta tervezett programként egy májusi szombaton végre sikerült körbekerekezni az ország szerintem legizgalmasabb, legváltozatosabb vízét, a Tisza-tavat. Elsősorban ráérősen tekerő, felfedezőknek szóló beszámolónkban számos megállóval tarkított túránkról lesz szó.

20180512 101432A tó és a partján fekvő települések nagy része már ismerős volt a csapat számára, rendszeresen járunk Sarudra, azonban a biciklis tókerülés ezidáig váratott magára, csupán kisebb szakaszokat teljesítettünk korábban. Most egy remek időjárással megáldott hétvégét fogtunk ki, így ragyogó napsütésben érkeztünk péntek délután jól bevált szálláshelyünkre, a sarudi Lugas Apartmanok egyik szuper kis vendégházába. Az autentikus, hagyományos helyi építészeti hagyományokat követő házikó remekül felszerelt, 2 szobával, fürdőszobával, konyhával és hangulatos kerttel, lugassal várta érkezésünket. Péntek este az elmaradhatatlan szalonnasütés közepette vázoltuk fel a szombati bicajozás menetrendjét.

Mi ugyan autóval érkeztünk és magunkkal vittük saját kerékpárunkat is, de számtalan lehetőség kínálkozik, különösen a nyári időszakban a bicikli kölcsönzésére is. Különösen jól jöhet, ha a saját kerékpárunk inkább csak alkalomszerű, 10-15 km-es tekerésekre ideális járgány, ezen a távolságon ugyanis már célszerű, komolyabb géppel közlekedni.

20180513 065301Szombat reggel igencsak korán, már 7 órakor nyeregbe pattantunk egy erőt adó reggeli után célba vettük a Tisza-tó gátkoronáján futó kerékpárútnak is tekinthető aszfaltcsíkot. Meg sem álltunk egészen a poroszlói Ökocentrumig, melynek a gáttól egy nagyobb kőhajításnyira is van egy bejárata, ami a bicajosok számára különösen kényelmes opció. Köszönhetően „hajnali” indulásunknak, sikerült bőven nyitás előtt érkezni az Ökocentrumhoz, ám ez kiváló lehetőséget biztosított kávé beiktatásához Poroszlón

20180513 072907A komplexum teljes, alapos bejárásához akár fél nap is szükségeltetik motivációtól és szabadidőtől függően, sőt még kishajós túrát tartalmazó jegytípus is elérhető. Mi azonban, mivel kényelmes tempóban, több megállót beiktatva kívántuk teljesíteni a tó körbetekerését, nem tudtunk 2 óránál többet állomásozni az Ökocentrumban. Javaslom tehát ennek alapos látogatását külön kirándulás, vagy 2 napos tókerülés során beiktatni. Ha Poroszlóra ebédidőben érkeztünk volna, akkor bizonyosan beiktattunk volna egy táplálkozási szünetet az Aranyosidombi Udvarházban, melynek konyháját és kínálatát tavaly már volt szerencsénk megismerni, és csak ajánlani tudom a javarészt háztáji alapanyagokból készült fogásokat!

20180513 074104Poroszló után következik a tó körbetekerésének legkevésbé kellemes része, mégpedig a 33-as út Tiszafüredig vezető 7 kilométeres szakasza. Ebből szerencsére csak a hidakon kell mindenképpen az úttesten haladni az autók mellett, a távolság nagyobb részét az út és a Tisza-tó között húzódó rosszabb minőségű nyomvonalon is teljesíteni lehet, mely gyermekekkel a csapatban különösen ajánlott. Talán mázlink volt, és épp jó időszakot kaptunk el, de a hidakon csupán 5-6 autó húzott el mellettünk, ez nyilván napszakonként, óráról-órára változik. A Tiszafüredre való megérkezés után utunk visszavitt a vízpartra, érdemes megállni a Morotva kerékpáros pihenőparkban, és felmászni a madármegfigyelő toronyba, mely kilátónak is kiválóan alkalmas.

20180513 084230Tiszafüreden egyébiránt remek kis motorral felszerelt ladikokat bérelhetünk az Albatrosz Kikötőben, így akár önállóan is nekiállhatunk felfedezni a környéket vízen. Tekintettel a tervezett menetrendünkre, úgy döntöttünk, hogy a csónakázást majd az őszre tervezett, két napos kerekezés alkalmával pótoljuk majd. A kikötő szolgáltatásai azonban nem merülnek ki a kölcsönzésben, ugyanis kiváló frissítőpontként is funkcionál, kávé, fröccs, sör, üdítő vételezéséhez ideális helyszín!

20180513 085712Annak ellenére, hogy a Tisza-tó még nem tekinthető az ország gasztronómiai fellegvárának, egyre több említést érdemlő vendéglátóipari egységbe futhatunk bele kerékpárral is. Tiszafüred-Tiszaörvénynél, közvetlenül a bicikliút vonala mellett találjuk a HelloHal Halfalatozót, mely kötelező megállóhely a hazai halakat kedvelő vendégeknek. Tiszaörvénynél feltétlenül meg kell állni legalább néhány percre egy igazi ipari műemléknél, a Horthy csatornánál, amely egy aquadukt, azaz függőcsatorna. A 33 méter hosszú csatornahíd egy darabon még a 34-es utat is keresztezi. A Horthy csatorna nem csak műtárgy: izgalmas vízi útvonal, horgászhely és bringás célpont is. Tiszaörvénynél a Tisza vizét szivattyúkkal kiemelve olyan öntözőrendszerbe szállítják a vizet, melynek összhossza közel 100 km, 115 négyzetkilométert fed le, végpontja pedig Kenderes. Gyakorlatilag Horthy Miklós kenderesi területeihez vezettek öntözővizet. Szépen megtervezett és kivitelezett öntözőrendszer. Különösen a szivattyútelep és a 333 méter hosszú csatornahíd érdemel említést.

20180513 105130Bicajos túránk Tiszafüredtől Abádszalókig megálló nélkül haladt tovább, de természetesen bárhol megállhatunk, ahol kedvünk szottyan – nomád módon a fűbe heveredve -  egy kicsit csodálni a vizet. Az útvonal nem bővelkedik padokkal felszerelt pihenőhelyekben, de vadregényes érzéshez ez is hozzátartozik. Abádszalókon pedig, hogy ismét a gasztronómiai élvezetekre tereljük a figyelmet, jó szívvel ajánlom a település ikonikus vendéglőjét a Lilaakác Kisvendéglőt. Igazán hangulatos lilaakáccal benőtt kerthelyisége és remek, helyi ízeket felvonultató étlapja megér egy kis letérést a kerékpáros útvonalról.

20180513 115943Abádszalóktól már csupán 5-6 km-t kellett tekernünk, hogy elérjük a Tisza-tó egyik legújabb attrakcióját, a kiskörei Hallépcsőt, amely újabb 20-25 perces megállóra csábított minket. A létesítmény egy közel 1400 méter hosszú csatornával kerüli meg a kikörei duzzasztóművet, így biztosít egész évben szabad vándorlási lehetőséget a halak számára a Tisza-tó és a vízlépcső úgynevezett alvízi folyószakasza között.

20180513 120523A hallépcső vízszint-szabályozó műtárgyában alakítottak ki egy monitoringhelyiséget, melyben kémlelő ablakokon keresztül figyelhető meg a halak mozgása. És bármilyen hihetetlen folyamatosan jöttek-mentek a kisebb-nagyobb halak, gyerekek számára különösen vonzó látványt kínálva. A Hallépcsőt elhagyva igazán monumentális látványt nyújt a kiskörei Vízerőmű gigantikus építménye, amely mellett/felett közvetlenül elhalad a kerékpárút is.

A Kiskörétől Sarudig hátralévő szakaszt egyfajta levezető fejezetnek tekintettük a meglehetősen elnyújtott túránk során, melyet a sarudi kikötőben fekvő Vasmacska Büfében zártunk, de kiváló lehetőség erre a strandon található Fröccsterasz is!

20180513 121055Ahogy a fentiekből kiderül a mi tókerülésünk nem a gyorsasági rekord megdöntéséről szólt, inkább arra fektettük a hangsúlyt, hogy minél több oldalát ismerjük meg, fedezzük fel a Tisza-tónak. Körbe lehet tekerni a tavat 2-3 óra alatt, ám ez nekünk a sok-sok megállóval 10-11 órába telt, amit egyáltalán nem bántunk meg. Beszámolómban nem sok említést tettem a strandokról, ugyanis ottjártunkkor még nem volt igazán fürdésre alkalmas a vízhőfok, azonban nyári melegben a kerékpáros útvonal számos pontján dönthetünk úgy, hogy csobbanunk egyet a tóban. Ehhez pedig lényegében le sem kell térnünk az útirányunkról, hiszen több strandon is átvezet az út. Mivel mi Sarudot jól ismerjük, szívből ajánlom a helyi strandot, ahol idén számos újdonság várja a látogatókat, sőt, a faluban többek közt a Tisza-tavi MiniZOO, különböző gyerektáborok, lovasprogramok is várják az érdeklődőket.

20180513 102315Legközelebb, hogy még több program beleférjen, két napos túrát tervezünk, félúton beütemezünk egy éjszakát is. A következő alkalom pedig várhatóan szeptember lesz, amikor már nincs elviselhetetlenül meleg a tekeréshez, de még fürödni sem lehetetlen a tóban.